CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
~Apa yang menyebabkan Cloth Diapers (CD) bocor? Bagaimana mengelakkan bocor?


Tdk cukup pre wash. CD perlu pre wash sekurang2nya 3 kali sebelum digunakan. Pre-wash bermaksud  CD yg baru dibeli perlu dibasuh dgn air SAHAJA  beberapa kali sebelum boleh digunakan kpd baby.


Sesuaikan size CD. CD boleh di "adjust" dari saiz S,M,XL dan XXL (bagi sesetengah jenis CD, Cthny: Happy Flute) dan pastikan CD betul2 fit dan tidak longgar. Pastikan insert CD tdk berlipat  terutamanya di kawasan tepi CD (sebelah peha). Insert mesti diratakan selepas dimasukkan ke dlm poket.

Pakai terlalu lama. CD yang dipakai terlalu lama, boleh menyebabkan kebocoran , Disposable Diaper jg begitu kan? jadi pastikan ibu sentiasa "alert" dgn jumlah tampungan CD.


Cara basuh. Pastikan tidak ada sisa2 sabun tertinggal semasa basuhan. Sisa2 sabun boleh menghalang kuasa penyerapan insert. Sabun yg digunakan juga mestilah tidak mengandungi peluntur, enzim, pelembut, juga tidak ada unsur minyak, tidak terlalu berbuih. Amalan saya, saya lebih suka bilas CD dan Insert sebelum dibasuh bagi menghilangkan bau hancing pada insert.


Kesesuaian cutting CD utk baby. Seperti yang diketahui Cutting Coolababy dan Sunny Minky lebih besar berbanding cutting babyland dan Rainbow BB

No comments:

Post a Comment